Ирина Кирилова – журналистка
Това, което ще прочетете, е мое лично мнение. Сигурна съм, че много хора ще мислят като мен, но аз имам от къде да изкажа мнението си и това е сайта „Тракийски Свят“.
Най- напред трябва да се запитаме това гласът на България ли е, или на някоя английски говореща държава? По какво пролича, че това е български конкурс? По издокараните треньори, които имат български имена? По песните от български композитори? По текстовете на известни наши поети?
Знам, че веднага младите ще викнат, че това е конкурс, който трябва да покаже нашите момичета и момчета по света, а основно песните се пеят по света на английски език. Чакайте малко! Някои от участниците не знаят какво е нотна стълбица, други си въобразяват, че пеенето е техния живот и хоп…песен на английски. Има много подобни конкурси в много страни. Аз ще дам за пример Сърбия или Украйна. Отворете и вижте какви гласове показват на тези конкурси и как пеят на родния си език и побъркват и журито и публиката.
Като изляза извън сферата на Гласът, ще дам още един пример с най- великия в момента певец в света – Димаш Кудайберген. В Белорусия преди години той спечели „Гран при“ като изпя песен на руски език, на френски език, а на гала концерта каза на организаторите, че или ще изпее песен на родния си казахстански език, или няма да излезе на сцената. И те щат – не щат му позволиха да изпее великолепна народна песен от Казахстан. А ние сме много големи! Дайте да покажем на света, че нямаме български песни и да пеем отдавна изпети от известни певци песни.
Един от журито иска непременно да се пее рок. Ами да си направи конкурс за рок певци и да си излъчи първенец. Друг пее прекрасно народни песни, но няма думата да разреши на своето момиче от отбора да изпее българска песен, за да покаже вокалните си умения, както ги показа на международни конкурси.
Всъщност всичко започна от певческите двубои. Там ясно пролича кой колко може и кой как пее. Журито се изплаши от някои изпълнители и ги „отся“ още тогава. Колкото по- слаби певци, толкова повече няма да пречат на тази, която тикат напред. Кой дърпа конците на този конкурс, знаят само определени хора. Аз знам, че думите, които изричат изпълнителите, преди да излязат на сцената, не са написани от тях. Знам, че участниците нямат право на избор на песен на полу-финала. Знам, че някой „някъде“ решава кой в кое средство за информация да се яви. Знам, че силните не ги пускат в никакво предаване. Знам, че нямат право да дават интервюта по време на участието си. Знам, че до последно участниците не знаят с коя песен ще се състезават двама по двама. Сега ясно ли ви е как се прави този конкурс?
Следващата стъпка са полу- финалите. Там програмата е подредена така, че по- добрите да пеят първи, за да бъдат забравени, докато се изредят всички. Теглене на жребий за реда на пеенето няма. А колко зависи от режисьора на пулта, това го знаят само тези, които са работили в телевизия. А осветлението може да те съсипе напълно, ако ти е казано на кой точно изпълнител трябва да затъмниш, как камерата да го хване в далечен план, как да не му покаже хубавото лице и т. н. и т.н. И ако рокаджията отиде на финал, това се дължи на жените, защото статистиката показва, че такива конкурси се гледат повече от жени. Още повече, че полуфиналът се проведе по време на световното първенство по футбол. Мъжете си пиеха бирата и гледаха мач. И когато в програмата те оставят да пееш последен, естествено, че зрителят най- внимателно слуша това изпълнение и гласува бързо, защото другите ги е забравил. А пък и като водещият каже, че от отбора на мастер няма никой избран… И като мастер каже: „Това е гласът на България“, публиката вече е подведена и гласува за този певец.
И така…най- добрите певци си отидоха на полу- финала и никой не попречи на предварително посочения. То и миналата година беше така, но българският народ тогава обърка плановете и на организаторите и на журито като предпочете едно прекрасно момиче с народна песен да спечели конкурса. Тази година народната певица отпадна, но още от първите дни едно друго момиче беше лансирано да върви напред. Дали арменското лоби е голямо, не зная, но да изпееш съвсем обикновено песен на великата Паша Христова, не достигната и до днес от никоя певица, буди съмнения. Може би Невена Цонева само може да я доближи с „Повей, ветре“!, ама Невена може да изпее и „Даньова мама“…Така Жаклин стана глас на България и това може да се случи само у нас. Ама нали мастер каза, че това е не само глас на България, я и глас на света? Рокаджията Калоян има толкова специфичен висок глас, изпя по съвършен и вълнуващ начин „Челси“, но как ли толкова гласове отидоха за Жаклин? Аз не искам да развалям радостта и, само бих я посъветвала да не се възгордява много. Защото, ако отворите статистиката и видите победителите от миналите години, едва ли ще си спомните за голяма част от тях. Да не забравя това момиче, че не е Диана Анкудинова – една руска девойка с такъв глас, че поразява музикалните педагози от цял свят.
А на Калоян ще кажа, че вторите не ги помнят, но в живота вторите по- бързо вървят нагоре и напред.
И едно изречение за отпадналите! Прочете какво казва певицата Вяра Пантелеева в моето интервю за подобни конкурси! Това ще ви успокои.
Ирина Кирилова за „Тракийски Свят“