„Πpoĸypaтypaтa щe ce cтapae Бългapия дa e пpaвoвa дъpжaвa, a нe Дpeвния Pим зa шeпa бoгoизбpaни“, казал Гешев. И допълнил: „Явнo щe тpябвa дa извъpвим oщe дълъг път пpeди дa cтaнeм иcтинcĸa eвpoпeйcĸa пpaвoвa дъpжaвa, зaщoтo тaм, ĸoгaтo пpoĸypaтypaтa paзcлeдвa ĸaнцлepи, тe cи пoдaвaт ocтaвĸитe, a тyĸ e възмoжнo дa нapyшиш Koнcтитyциятa и eвeнтyaлнo дa cтaнeш ĸaнцлep и дa cмятaш, чe cи нaпълнo нeдoceгaeм, ĸaтo зaĸoнитe вaжaт зa oбиĸнoвeнитe гpaждaни, нo нe и зa тeб. И чe cтe ĸacтa бoгoизбpaни ĸaтo в Дpeвния Pим, ĸaĸъвтo явнo e тexният идeaл“.
Сийка сигурно е просълзена…
Цицерон в De republica и De legibus ни запознава с основните положения и характеристики на римската правова държава – върховенство на закона, върховенство на правотo, върховенство на правосъдието. Цицерон ни поднася не идея за държавата като дело на народа, а с идеята за държавата като правова общност.
Правовата държава е открита някога в древния Рим, това го знаят и учениците, но въпреки това в днешната демократична Европа продължават да виреят хора, които от позицията на заеманите постове, нанасят унищожителни удари на правовата държава. Такъв е Иван Гешев.
Римското общество е агрегат от различни етноси, всеки от които е носител на свой бит и култура. За да се регулират отношенията между тях е необходим ред, постиган чрез правото. За Рим то е онзи социален регулатор, който изгражда римската държава. Спецификата на римското право се дължи от една страна на формираното правосъзнание на ранното римско общество и от друга – на социално-политическите и икономическите условия в световната държава, които налагат разработването и развитието на правото.
При древните гърци справедливостта е божествено указание и закон. При римляните правото се схваща като определена обвързаност, като сила, която е наложена и има задължителен характер. За всички.
В днешна България справедливостта е нещо непознато и затова толкова жадувано.
Според Марк Тулий Цицерон в основата на законодателството стои естественото право, вечният закон като израз на висшия разум. Законодателството е една от функциите по управление на държавата. Законът е воля, която обвързва както гражданите, така и управниците.
Достъпно дори за малограмотни хора, стига да отгърнат правилните странички.
Колкото до „кастата на богоизбраните“, за която споменава Гешев, то именно той знае най-добре кои я населяват у нас. Правят го по доста мутренски начин, но го правят. Самият той се е намърдал в това квази общество, като дори се настани да живее в държавна резиденция – връх на смазващите го комплекси.
Гешев вече мрази Кирил Петков, защото той му предложи да се оттегли сам от поста, който той заема без нито един смислен аргумент.
Гешев говори и за канцлери, които си подавали оставката, когато прокурор се заемел с тях. Има по-добри примери.
В САЩ за 10 години оставка са били принудени да подадат четирима главни прокурори, те и министри на правосъдието.
Главният прокурор на Германия Харалд Ранге бе уволнен заради спорно негово решение да бъдат раследвани медии. Гешев и подчинената му прокуратура от години преследват журналисти и медии, повдигат абсурдни обвинения, запорират сметки и имоти. Но това е Гешев, човекът който се сдоби с домашна библиотека на четирийсет и няколко години! (Новината съобщи самият той отново в интервю за въпросното издание…)
Главният прокурор на Швейцария Михаел Лаубер бе отстранен заради заведени срещу него дела. Обвинен е, че е задържал разследвания срещу лица, уличени в корупция по закона „Магнитски“, както и за хора от ФИФА, получавали подкупи.
Преди няколко месеца главният прокурор на Албания получи ефективна присъда за корупция и вече е при албанския бай Ставри…
Тези случаи са четивото, което трябва да вълнува Гешев. Римската империя е просъществувала две хиляди години, а римското право е живо и до днес в много от нормите на съвременната правна наука.
Иван Гешев не осъзнава оскърбителното му присъствие на заемания от него пост. Интервюто пред снишената от страх медия само подсилва усещането, че се прощаваме с него.
Още една гротеска си отива.
Огнян Стефанов
П.П. Горните неща за Рим, Цицерон и римското право съм чел, без да съм учил право. Искал съм и искам да знам. Правят го и много други. Някои обаче дори по задължение не са надзърнали в учебника и книгите…